Ei granskar ansökan och begär komplettering

När man som nätföretag skickat in en ansökan till Ei, får man ett mottagningsbevis som bekräftelse på att vi tagit emot ansökan. Därefter granskar vi ansökan för att se om komplettering krävs. Det är vanligt att ett ärende måste kompletteras med vissa handlingar. Ei strävar efter att ha en komplett ansökan innan ärendet går ut på remiss. I remissrundan kan det kan dock komma fram information som gör att ansökan måste kompletteras ytterligare.

Kompletteringar ska alltid skickas till registrator på Ei på e-postadressen registrator@ei.se

Handläggningstid och prioriteringar

Handläggningstiden är i genomsnitt ett år för ansökningar om nya linjekoncessioner och för ansökningar om förlängning av befintliga koncessioner. Handläggningstiden är ett genomsnitt och innebär att ärendet kan ta längre eller kortare tid beroende på hur komplext det är. Du får gärna kontakta oss på Ei om du vill veta hur ett ärende ligger till.

Ei hanterar ansökningar om ny linjekoncession i den ordning de kommer in. Om man har skickat in flera ansökningar har man som nätföretag dock möjlighet att prioritera vilka ärenden som ska hanteras först.

Ärenden som efter överklagan handläggs på nytt av oss på Ei, prioriteras efter det datum den ursprungliga ansökan skickades in.

Ei skickar ansökan på remiss

När Ei bedömer att ansökan formellt är komplett skickar vi den på remiss. Vi meddelar samtidigt den sökande detta. Under remisstiden kan berörda skicka in synpunkter till Ei. Remisstiden är vanligtvis två månader men under längre ledigheter (sommar och jul) sätter vi en längre tid, cirka tre månader. Remisstiden kan också förlängas genom att remissinstanser ansöker om anstånd för att komma in med yttrande. Våra obligatoriska remissinstanser är:

  • markägare
  • kommuner
  • länsstyrelser
  • försvarsmakten
  • innehavare av nätkoncession som berörs av ansökan
  • andra sakägare och intressenter som var med i samrådet (exempelvis företag, föreningar och lokala organisationer).

Om länsstyrelsen har beslutat att ledningen innebär en betydande miljöpåverkan, kungörs ansökan också i tidningar. Det innebär att vi sätter ut en annons med information om ansökan och hur man gör för att få ansökningsmaterialet.

Remisserna och ansökningshandlingarna finns tillgängliga på vår webb.
Här hittar du pågående ärenden om tillstånd att bygga kraftledning

Som sökande får man möjlighet att bemöta yttranden

När remisstiden är slut sammanställs alla yttranden som kommit in av en handläggare på Ei. Handläggaren gör också en bedömning av om det under remissrundan kommit fram någon information som gör att ansökan behöver kompletteras. Ei ska se till att allt nödvändigt material för utredningen kommer in.

Om det kommit in yttranden som tillför ärendet något nytt skickas de till den som lämnat in ansökan. Som sökande får man möjlighet att bemöta synpunkterna. Om det behövs skickar vi svaren till dem som lämnat synpunkterna.

Så här går slutberedning och beslut till

När man som sökande fått bemöta synpunkterna och eventuellt komplettera ärendet, ska ärendet slutberedas av Ei. En handläggare på Ei utreder eventuella resterande frågor och skriver ett beslutsförslag. Beslutsförslaget kvalitetsgranskas av en beslutsfattare på Ei innan vi fattar beslut.

Ärenden som gäller utlandsförbindelser får inte avgöras av Ei. I dessa ärenden slutbereder vi ansökan och skickar sedan den till regeringen, som fattar beslut.

Ei:s beslut kan överklagas

Om man som sökande, eller annan berörd, är missnöjd med Ei:s beslut, kan man överklaga det. Detta måste ske inom tre veckor. Då överlämnas ärendet till en överinstans som i de flesta fall är mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt. För ledningar med utlandsförbindelse och för stamnätsledningar är regeringen överinstans.

Läs mer om hur du går tillväga för att överklaga ett beslut